کنترل مغز با تزریق ژن و تاباندن نور به مناطق یادگیری
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۰۴۴۶
دانشمندان با تکیه بر الگوی انتقال صدا و یادگیری آن در مغز فنچ، مستقیما مغز فنچ را دستکاری کردند تا او را وادار به خواندن آوازهایی کنند. ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در چند روز گذشته اخباری مبنی بر اختراع آمپول علم در کشور شایع شد؛ بسیاری از افراد واکنشهایی به آن نشان دادند؛ برخی از آن استقبال کردند و برخی دیگر از تاثیرات آن بر زندگی انسانی واهمه داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما ماجرا از قرار دیگر است؛ دانشمندانی با انجام آزمایشهایی بر روی مغز دستهای از فنچها نتایجی را منتشر کردند.
دانشمندان با دستکاری در بخشی از نورونهای مغز فنچها و کاشت خاطرات ساختگی، سبب شدند تا این پرندگان شروع به بازخوانی اصواتی کنند که در عالم واقعیت هرگز نشنیده بودند.
به گزارش پایگاه تحقیقاتی "the scientist" محققان دانشگاه "ساوتوست" تگزاس آمریکا، این کار را با استفاده از دنبال کردن الگوی خواندن در فنچها انجام دادهاند؛ در آزمایش جدید، دانشمندان با تکیه بر الگوی انتقال صدا و یادگیری آن در مغز فنچ، مستقیما مغز فنچ را دستکاری کردند تا او را وادار به خواندن آوازهایی کنند که هرگز پیش از آن نشنیده است.
فنچهای کم سن و سال، آواز خواندن را از پدران خود یاد میگیرند؛ فنچ جوان با تکرار نغمههای پدرش به مرور زمان شروع به خواندن میکند؛ در آزمایش جدید دانشمندان با حذف اصوات پدر و کنترل کردن مغز فنچ جوان، سعی شده تا اصواتی را به او منتقل کنند که هرگز نشنیده و حتی تمرین نکرده است.
دانشمندان برای کنترل کردن مغز فنچها از روش "اپتوژنتیک" استفاده کردند؛ بر اساس این روش، با تزریق ژنهایی به نورونهای مناطقی از مغز فنچها موسوم به (NIf) و (HVC) که مسئول یادگیری صداهاست، آنها را به وسیله نور کنترل میکنند؛ با تابش پالسهای نور به این مناطق، مغز پالسها را تثبیت کرده و به خاطر میسپارد.
محققان مدارهای عصبی پرندگان را به وسیله روش اپتوژنتیک در جلسات 50 یا 300 ثانیهای تحریک کردهاند؛ وقتی این فنچها بزرگ شدند، آواز مخصوص بزرگسالان را خواندند که مربوط به مدت زمان دریافت نور در مغز آنها بود.
پالسهای نوری کوتاه به پرندگان القا میکرد که باید هجای آوایی کوتاه بخوانند و پالسهای نوری بلند در آنها هجای آوایی بلند ایجاد میکرد؛ با تکرار، پرندگان نغمههایی چند هجایی را که هرگز پیش از این نشنیده بودند یاد گرفته و تکرار میکردند.
اندازه گیری دیگر، "آنتروپی" که تقریباً میزان اطلاعات حامل در ارتباطات را تقریب میکند، در ترانههای پرندگان که به طور معمول آموزش دیدهاند و آنهایی که پالس های اپتوژنتیکی 50 ثانیه ای دریافت کردهاند قابل تشخیص نبود؛ اما در ترانههای پرندگانی که بیشتر از 300 میلی ثانیه پالس دریافت میکردند، نغمهها قابل فهم بودند.
"تاد رابرتز"، محقق این پروژه، میگوید آزمایش جدید مربوط به دو بخش مغز تنها یک قطعه از پازل کلی به حساب میآید چرا که نغمه پرندگان علاوه بر طول هجای آوازی، شامل مواردی نظیر شدت کمی و زیادی صدا و همچنین هجاهای ترکیبی نیز میشود.
پژوهشگران امیدوارند با رمزگشایی کامل از فرایند ضبط اطلاعات در مغز بتوانند روزی خاطرات افرادی را که دچار آسیبهای روانی حاد شدهاند تغییر دهند؛ به گفته این تیم تحقیقاتی، هدف از انجام این آزمایش گسترش آن است تا زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار دهند.
درمان 80 بیماری با سلولهای بنیادی/ تاثیر تزریق سلولهای بنیادی در کودکان فلج مغزی+فیلم"ربات میکروسکوپی" با قابلیت حرکت در رگهای مغزی ابداع شددرمان سکته مغزی با سلولهای بنیادی جنینانتهایپیام/
R1545/P/S2,24/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۰۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«روایت اول» از ردیف یک موسیقیدان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشیاش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیفنوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب میشوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس میکرده اند.
این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان میرسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمیافتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده میماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.
زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشیای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر میکنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمیشناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقهمند به پژوهش درباره ردیف و روند شکلگیری و رشد آن هستند، میتواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوکهای جدید و مضرابگذاری نت ها برای ساز تار بوده است.
وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندیها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودیهای جدید به گوش ردیف دوستان و علاقهمندان موسیقی ایرانی برسد.
کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی